چطور بر اساس سئو بنویسیم ؟

اهمیت سئو

در این مقاله سعی داریم اصول و پایه های اصلی نوشتار بر اساس سئو را برای شما شرح دهیم تا بتوانید به راحتی محتوایی ایجاد کنید که از طرف گوگل اعتبار خوبی بگیرد.

اگر در فضای مجازی فعالیت داشته اید (بعید است کسی در این دوران نداشته باشد !) حتما شرایطی پیش آمده که بخواهید مطلبی یا محتوایی را با دیگران به اشتراک بگذارید.

راه های مختلفی برای اشتراک گذاشتن محتوای خود با دیگران دارید ولی کار سخت تر همیشه این است که محتوای خود را به مخاطبان مورد نظر خود برسانید.

این مشکل به خصوصا در چند سال اخیر با دسترسی راحت تر به اینترنت و گسترش پلتفرم های مختلف بسیار سخت تر شده است.

همچنین وجود رقبای زیاد تقریبا در هر زمینه و موضوعی به سختی این کار می افزاید.

دیگر عین قدیم نیست که چند سایت مرجع وجود داشته باشد و همه به تعامل در آن ها بپردازند.

تقریبا همه افراد برای هر مشکل و یا سوالی که دارند سریعا گوگل را باز می کنند سوال خود را تایپ میکنند و در چشم به هم زدنی با حجم زیادی از پاسخ ها روبرو می شوند.

و نکته مهمتر این هست که اکثرا به همین جواب ها اعتماد می کنند و گوگل را دوستی مورد اعتماد و سودمند می دانند.

پس نتیجه میگیریم که در این شلوغ پلوغی ها اگر ما هم قصد داریم مورد اعتماد باشیم باید اول اعتماد گوگل را جلب کنیم.

در اینجاست که سئو به کمک ما می آید.

خودمان و مخاطبانمان را ارزیابی کنیم

شما در هز زمینه ای که فعالیت داشته باشید و به دنبال مخاطب باشید باید اول از همه بفهمید که مخاطبان شما به دنبال چه میگردند ؟

دقیقا از فردی مثل شما چه چیزی می خواهند و شما چه چیزی می توانید به آنها بدهید ؟

تصور کنید شما در مورد ادبیات قصد دارید متنی بنویسید که شاید برای دانشجویان ادبیات جذاب باشد.

اگر شما متن خود را با حشو و مطالب اضافی و یا مثل این متن با مقدمه ای پیش پا افتاده و ساده شروع کنید حتی اگر مخاطبانتان به مطلبتان سر بزنن در همان چند خط اول منصرف شده و ادامه متن شما را نخواهد خواند هرچند اگر بزرگ ترین کشف قرن حاضر را در حوضه ادبیات کرده باشید !

نکته مهم تر اینکه گوگل این را می فهمد و می بیند نه تنها مخاطب شما بعد از چند خط خواندن منصرف شده و صفحه شما را بسته است بلکه به گوگل مراجعه کرده است و دارد در مورد همان مطلب شما جستجو می کند, پس حتما مطلب شما بی ارزش و بی محتوا بوده و شما را به رتبه های پایین تر می برد.

پس شما اگر مخاطب خود را بتوانید راضی نگه دارید و قانع کنید در ادامه اعتماد گوگل را هم پیدا کم کم پیدا می کنید.

به هر حال در نهایت گوگل نیز در خدمت کاربرانش است و می خواهد آن ها را راضی نگه دارد.

نتیجه گیری مهم از این مثال ساده و خلاصه این است که همیشه توانایی های خود را با مخاطبانتان ارزیابی کنید.

اگر دبستانی هستید به زبان دبستانی ها برای دبستانی ها بنویسید و اگر متخصص در امری هستید برای متخصص ها و به زبان آن ها بنویسید.

گوگل را بشناسید

گوگل همیشه بین شما و مخاطبانتان قرار دارد ,اگر اعتماداش را جلب کنید برایتان کم نمی گذارد ولی اگر قوانینش را رعایت نکنید شاید اصلا به راحتی شما را نبخشد و در اعماق صفحاتش شما را رها کند.

گوگل باید بتواند به نحوی محتوای شما را ارزیابی کند و بر اساس ارزش و ارتباط آن را به مخاطبان خود نشان دهد.

در نهایت محتوای شما توسط الگوریتم ها و ربات های گوگل پردازش می شود و برای بهتر بودن بازخورد خود شما مجبور هستید که با این ربات ها همکاری کنید.

گوگل دو فاکتور کلی مهم را برای ارزیابی محتوای شما در نظر می گیرد :

1.تعامل شما با ربات ها و الگوریتم های گوگل

2.تعامل کاربران با سایت شما

جدا کردن این دو از یکدیگر چندان ساده نیست و مرز مشخصی ندارد چرا که الگوریتم های گوگل نیز در راستای بهتر کردن تعامل کاربران شما با شماست.

بدین معنا که تمامی قوانین و اصول گوگل بر این مبنا هستند که شما محیط و اطلاعات مناسبی به کاربران خود ارایه دهید.

اشکالات سئو خود را بیابید و رفع کنید

در شروع کار هیچ وقت شما بی اشکال نخواهید بود , مخصوصا در زمینه سئو !

نکته مهم این است که بتوانید اشکالات را طبقه بندی کنید و به آن ها را بر اساس اولیویت برطرف کنید.

دقت داشته باشید که هیچ وقت نیاز نیست که وبسایت شما کاملا از نظر سئو بی نقص باشد به دو دلیل :

1.هیچ کس به طور دقیق و کامل تمامی قوانین و الگوریتم های گوگل را نمی داند !

شما نمی توانید بر اساس قاوانین نانوشته ای که اکثرا حدس و گمان سئو کاران هست تمامی سایت و محتوای خود را پیاده سازی کنید چرا که نه تنها وقت و هزینه بسیار زیادی از شما خواهد گرفت در نهایت هم مشخص نیست که چقدر ممکن است برای شما مفید باشد.

حتی در خیلی از موارد مشاهده شده است که سایت هایی که از لحاظ سئو زیادی تمییز هستند از طرف گوگل جریمه می شوند !

همانطور که گفتیم گوگل به دنبال کاربری مفید سایت است نه به دنبال یک سئو پرفکت و عالی !

2.رابط کاربری مهمتر از سئو است !

هدف نهایی شما این است که به کاربران خودتان تجربه ای مفید و رضایت بخش بدهید.

در راستای این هدف شما اگر قوانین سئو را رعایت کنید به هدفتان نزدیک تر می شوید.

ولی اگر قرار باشد هدف نهایی شما سئو باشد خوب خیلی احتمال دارد که خیلی چیز ها را فدا کنید !

مطمئن باشید که اگر کاربران از محتوا و سایت شما راضی باشند گوگل هم راضی خواهد بود ولی اگر فقط به فکر سئو باشید نه تنها مسیر سخت تری را انتخاب کرده اید بلکه در دراز مدت به ضرر شما خواهد بود .

کلمات کلیدی حیطه کاری خود را بشناسید

مطمئنا اگر بخواهید در هر زمینه ای بنویسید چه در سطح مقالات علمی چه در سطح یک بلاگ پست عادی مهم است که بدانید کلمات کلیدی شما چه چیز هایی هستند.

کلمات کلیدی نقش بسیار پر رنگی در رساندن مخاطبان شما به مطالبتان دارند .

کلمات کلیدی خودتان را باید با دقت و تامل در ارتباط با کسب و کار خود طوری انتخاب کنید که به بهترین حالت فعالیت شما را تعریف کنند.

کلمات کلیدی شما راه ارتباطی بین شما و مخاطبانتان هستند.

برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب باید چند نکته را در نظر داشته باشید :

1.در ابتدای راه کلمات کلیدی با رقابت کم را انتخاب کنید.

شما هر زمان که وارد هر رقابتی که می شوید از همان اول نباید به سراغ کله گنده های بازی شوید !

هرچقدر که اعتماد به نفس و دانش بالایی داشته باشید باز هم تجربه حرف زیادی برای گفتن دارد.

هیچ وقت اهداف آرمانی انتخاب نکنید چرا که نه تنها به آن ها دست نخواهید یافت بلکه خود این شکست خوردن های بزرگ شما را دلسرد میکند.

عوض رفتن به سراغ شکست های بزرگ با احتمال برد کم به سمت پیروزی های کوچک و احتمال برد بیشتر بروید.

کم کم زمانی که اعتبار سایت و کسب و کار خود را ذره ذره بالا ببرید در این راه به نکات بسیار ریز زیادی بر میخورید که می تواند شما را برای رویا رویی با حریف های قدر تر آماده تر کند.

2.کلمات کلیدی طولانی را انتخاب کنید.

دنیای امروز دنیای تکنولوژی است.

شاید اگر ده سال پیش به دنبال کسب رتبه در کلماتی کلیدی بودید مهمترین حرف را کلمات کلیدی تک حرفی یا دو حرفی می زدند.

ولی امروزه اینطور نیست , نه تنها هوش مصنوعی بسیار پیشرفته شده است و محتوای جملات و خواسته شما را میفهمد بلکه با همه گیر شدن تکنولوژی دیگر مردم تخصصی در گوگل جستجو نمی کنند.

برای مثال اگر در گذشته به دنبال علت درد زانو بودید در گوگل سرچ می کردید : زانو درد و بعد در مقالاتی که نمایش داده می شد به دنبال جواب سوال خودتان می گشتید.

ولی امروزه جملات جای کلمات کلیدی مختصر را گرفته اند , مثلا در همین مثال زانو درد تعداد جستجو هایی مانند : “علت زانو درد در مرد 45 ساله دیابتی” یا “علت و درمان زانو درد پس از آسیب در فوتبال” بسیار بسیار بیشتر شده .

این موضوع باعث شده که محتوای سایت ها به خوبی تفکیک شوند و صرفا یک سایت در تمامی این کلمات بالا نیاید و شما بتوانید فرصت رقابتی خوبی در مقالات تخصصی پیدا کنید.

3.کلمات کلیدی متفاوتی را امتحان کنید.

مخصوصا اگر سایت شما تازه کار است این نکته را جدی بگیرید !

زمانی که شما سایتی را راه می اندازید و شورع به محتوا گذاری می کنید , با فرض اینکه محتوای شما ارزشمند باشد شاید خیلی از اوقات در کلمات کلیدی مورد نظراتان در صد نتیجه اول هم دیده نشوید.

دلایل متعددی می تواند در این موضوع دخیل باشد ولی یکی از مهمترین آن ها این است که گوگل هنوز نفهمیده است که حیطه فعالیت شما چیست

گوگل برای طبقه بندی محتوای گوناگون جدا از بررسی خود محتوا به واکنش کاربران در قبال سایت شما نگاه میکند.

برای مثال اگر کاربرانی که به دنبال موضوعی خاص هستند نسبت به محتوای شما علاقه نشان دهند گوگل میفهمد شما نیز در ان موضوع خاص فعالیت می کنید.

خوب مشخصا راهکار شما هم در مقابله با این موضوع این هست که کلمات کلیدی مرتبط و مشابه زیادی را امتحان کنید تا بتوانید کاربران مورد نظر خود را بیابید و محتوای خودتان را به ان ها عرضه کنید.

کم کم که اعتبار مناسبی در دید گوگل کسب کنید در کلماتی کلیدی مهمتر و مشابه نیز رتبه خوبی کسب خواهید کرد

مطالب خود را به روز کنید

اشتباهی که خیلی از سایت ها در قعالیت مجازی خود می کنند این است که زمانی که مقاله ای می گذارند آن را به حال خودش رها می کنند.

شما باید یکسره محتوای سایت خود را بهینه کنید و تا بتوانید کاربران خود را راضی نگه دارید.

اگر مقاله ای دارید که به نظرات محتوای ارزشمندی دارد به حال خودش رهایش نکنید !

اطلاعات بیشتری به آن اضافه کنید , ادیتش کنید , عکس یا فیلم های مرتب به آن اضافه کنید

این موضوع نه تنها ارتباط شما با کاربرانتان را قوی تر می کند بلکه اعتبار شما را در دید گوگل به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

مطالب جدید و مرتب بگذارید

همیشه برای گذاشتن مطالب در سایتتان برنامه داشته باشید و طبق آن برنامه عمل کنید.

گوگل به سایت هایی که مرتب و منظم به روز می شوند و محتوای مناسب در بازه های کوتاه ارائه میدهند ارزش ویژه ای میدهد

همچنین این موضوع باعث می شود شما بتوانید تعداد بیشتری از مخاطبان را در موضوعات بیشتری هدف قرار دهید.

کپی پیست نکنید

عصر کپی پیست تمام شده است !

این روز ها دیگر کپی پیست نه تنها ارزشی ندارد بلکه در بسیاری از موارد به ضرر شما خواهد بود.

گوگل به هیچ عنوان صفحات کپی را دوست ندارد و تشخصی دادن آن ها هم برایش کار راحتیست.

همیشه سعی کنید محتوای نگارش خودتان را داشته باشید و به زبان خودتان بنویسید.

از مطالب روز بهره ببرید

از ترند های جهانی و منطقه ای دور نمانید !

هر زمان که اتفاقی در هر کجای دنیا می افتد جستجو های گوگل در آن مورد افزایش ناگهانی می یابند.

حالا چه جهانی باشد یا چه فقط در شهر یا کسب کار مخصوص خودتان سعی کنید از این افزایش ناگهانی در جستجو ها بهره ببرید و سریع تر محتوای بهتری از رقیبانتان ارایه دهید.

رتبه گرفتن در این موارد بسیار راحت تر از رتبه گرفتن در جستجو های روزمره است.

جمع بندی

به طور کلی همیشه برای ارزشمند بودن سعی کنید خاص و با حوصله کار کنید و در زمینه سئو مطمین باشید که گوگل ارزش کار شما را درک میکند و برای محتوای شما مخاطب به رایگان می آورد.

فقط نکته مهم این است که بدانید چه باید بکنید و چطور آن کار را بکنید.

هیچ وقت هدف های آرمانی نداشته باشید و با دقت محتوایی را که در آن تخصص دارید را به مخاطبانتان ارائه دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا