مخاطبان این مقاله دو دسته افراد را تشکیل می دهند
گروه اول کسانی هستند که در مورد سئو و طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ چیزی نمی دانند و قصد دارند فعالیت مجازی خود را شروع کنند و یا شروع کرده اند و دارند در به نتیجه رسیدن آن دست و پا می زنند.
گروه دوم کسانی هستند که به تازگی وارد داستان های دیجیتال مارکتینک شده اند و مقالاتی درر مورد سئو خوانده اند و ویدئو هایی در یوتیوب دیده اند و با گوش دادند چند پادکست سئو تقریبا دیگر یک سئو کار شده اند و به فکر شروع کسب و کاری پر سود در قالب متخصص سئو هستند
گروه اول : تازه وارد های سئو
اگر به فکر شروع کسب و کار آنلاین و یا سرمایه گذاری در این حیطه هستید و اطلاعاتی در این زمینه ندارید در اولین قدم باید قبول کنید که چاره ای جز اعتماد برای پیش بردن کار خود ندارید.
خودتان را درگیر یاد گرفتن سئو نکنید !
سئو نه در دانشگاهی تدریس می شود نه معلمی دارد و نه کتاب و منبع مشخصی , همه چیز بر اساس تجربه است .
شاید بگویید فقط اگر بنویسم seo هزاران هزار محتوا و مطلب بالای 4000 500 کلمه ای پیدا می کنم ؟
بله ولی هیچ کدام از این ها شما رو متخصص سئو نمی کند !
تازه همه این ها هم نتایج تجربیات و آزمایش خطاهای دیگران است که به اشتراک می گذارند , سئو یک سری اصول ساده دارد که گوگل خودش آن ها رو به سهولت و روانی بیان می کند و خود گوگل هم دوست دارد که هرکسی به تنهایی بتواند از پس سایت و کسب و کار خودش بر بیایید !
ولی بحث اصلی بحث پول است !
شما می خواهید سرمایه گذاری کنید و انتظار دارید که از این سرمایه گذاری سود کنید نه این که ببینید گوگل چه می خواهد یا نمیخواهد !
حالا شما به سراغ یک متخصص سئو می رود که حال به هر نحوی او را پیدا کرده اید.
با احتمال خیلی خیلی خیلی زیاد در اولین مکالمه شما را با سئو کلاه سفید و کلاه سیاه آشنا میکند و از مضرات سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه برای شما روضه ها می خوانند.
گروه دوم : تازه کار های سئو
اگر شما مدتی است که کسب و کار آنلاینی را شروع کرده اید و در ابتدا انتظارات بسیار بالایی داشته اید و بعد از مدتی نا امیدی سراغ شما آمده است شما در این گروه قرار می گیرید.
بسیاری از افراد تصور می کنند صرفا ایجاد یک وبسایت قرار است برای آن ها منبع درآمد جدیدی را ایجاد کند و می توانند بازار خود را به راحتی گسترش دهند.
شاید ده سال پیش می توانستید با ایجاد یک سایت و هزینه ای اندک به فروش قابل توجه ای برسید ولی امروزه داستان فرق می کند.
رقابت بازارهای مجازی بسیار شدید تر از گدشته شده است و خرید های آنلاین کم کم دارد در بین ایرانی ها جای خودش را باز می کند.
گرچه ایران هنوز بسیار عقب تر از بازار بین الملل است و وابستگی به بازار مجازی چندان در ایران جا افتاده نیست.
این عقب افتادگی از دنیای تکنولوژی شاید در بسیاری از مواضع یک نکته منفی شمرده شود ولی در بحث درآمد و کسب و کار ها موضوع خیلی متفاوت است.
یکی از مهمترین وجه های ارزشمند این عقب افتادگی برای کسب و کار های مجازی این است که می توانند از تجارب بین الملل استفاده کنند و در بازار ایران که هنوز سالهای سال عقب تر است آن ها را به بهره بگیرند.
در واقع برای ما ایرانی ها بازار ها و تکنولوژی های غربی یک ماشین زمان به حساب می آیند .
شما می توانید حجم زیادی از اطلاعات و تجربه هایی که در کشور های دیگر موفق بوده اند را به راحتی به کار بگیرید و در ایران به کار ببرید.
از دیگر جنبه های مفید این ماشین زمان برای ما تکنولوژی های روز دنیا است.
گرچه در ایران بسیاری از تکنولوژِی ها هنوز جا افتاده نیستند ولی این به آن معنا نیست که ما دسترسی به آن ها نداریم.
در واقع ما می توانیم تکنولوژی ها و فن آوری های روز دنیا را که در بسیاری از تجربه های دیگر امتحان خود را پس داده اند در بازار ایران به کار بگیریم و بتوانیم جایگاه خوبی را برای خودمان تثبیت کنیم.
موضوع دیگری که این عقب افتادگی را ارزشمند می کند عدم اشباع رسانه ها و بازار مجازی ایران است.
گرچه رقابت در بازار های ایران هر سال شدید تر از پارسال است ولی همچنان تا اشباع فاصله ای زیاد دارد.
این یک فرصت بسیار عالی است که کسب و کار ها بتوانند جایگاه خود را با صرف هزینه ای اندک برای آینده تثبیت کنند و در واقع سرمایه گذاری بلند مدت ارزشمندی داشته باشند.
احتمال زیاد شما هم به این سائل فکر کرده اید و وارد دنیای دیجیتال شده اید.
در خیلی از موارد احتمالا در حیطه فعالیت خودتان نیز متخصص هستید و می دانید کسب و کارتان را چطور بچرخانید.
ولی به هر حال در یک نقطه ای کارتان با کار گوگل گره می خورد.
سوال مهم این است که در این مرحله به چه کسی مراجعه می کنید ؟
اگر به کسی مراجعه کردید که شما را با هزار توی تعاریف کلاه سیاه و سفید مواجه کرد بدانید که راهتان را دارید اشتباه می روید.
نه برای شما نه برای مشتریان شما نه برای کسب کار شما اهمیتی ندارد که رنگ کلاه سئو ی شما چه رنگی است !
مهم و مهم این است که شما نتیجه بگیرید.
هرچه زودتر نتیجه بگیرید بهتر !
شما نباید به دنبال روش های رسیدن به این نتیجه باشید.
متخصص سئو یعنی کسی که به شما نتیجه را بدهد , کسی که به شما توضیحات تحویل می دهد به درد شما نمی خورد.
حالا به هر روشی , اگر میخواهد سر گوگل را گول بمالد یا نمالد , می خواهد اصولی کار کند یا غیر اصولی , می خواهد هزینه بکند یا نکند.
تا زمانی که شما نتیجه می گیرید یعنی مشکلی نیست .
مطمئن باشید متخصص سئو ای که به شما نتیجه مطلوبتان را تحویل می دهد می داند که چطور با گوگل سر و کله بزند.
می داند که چه تکنیک هایی الان جواب می دهند , چه تکنیک هایی باید در نظر داشته باشد و چه راه و روشی برای چه کاری مناسب است.
متخصص سئو کار بلد خودش را درگیر رنگ کلاه نمی کند , بلکه فقط نتیجه برایش اهمیت دارد.
حال شما اگر در ابتدای راه هستید و دنبال متخصص سئو هم نیستید و می خواهید خودتان افسار کارتان را به دست بگیرید بهتر است دنبال نتیجه باشید تا بازی با کلمات.
سئو کلاه سیاه و کلاه سفید یعنی چه ؟
ولی این سئو کلاه سفید و کلاه سیاه دقیقا چی هستند ؟
کلاه سفید و کلاه سیاه کلماتی هستند که در خیلی زمینه ها جز سئو هم کاربرد دارند , به طور خلاصه کلاه سفید یعنی آدم خوب و کلاه سیاه یعنی بد !
حالا چطور در یک بازار کاملا نتیجه محور خدمات را می توان به سیاه و سفید تبدیل کرد ؟!؟
خیلی راحت با کپی و پیست کردن !
یعنی شما به عنوان یک اماتور وارد این بازار سئو و خدمات سئو می شوید , اصول ساده و اولیه کار را یاد می گیرید , و با یاد گرفتن چند مطلب ساده مدام آن ها را برای خود تکرار می کنید و به دیگران انتقال می دهید و فکر هم میکنید دیگر شما خیلی سئو کار هستید و سایه و سفید را تشخیص می دهید !
ولی در واقعیت سیاه و سفید نه تنها هیچ معنایی در این بازار ندارد بلکه کاملا گمراه کننده است.
کسی که فکر می کند سئو کلاه سفید یعنی نتایج خیلی عالی دراز مدت و مداوم و مقاوم و سئو کلاه سیاه یعنی نتایج موقتی و پنالتی و نابود شدن یعنی کوچکترین اطلاعاتی در زمینه سئو ندارد.
در واقعیت معنایی که این افراد از کلاه سیاه و سفید فهمیده اند به این مضمون است که سفید یعنی هزینه بر و ساده , سیاه یعنی هزینه کم و بی ارزش.
چرا تصور می کنند که سئو کلاه سفید هزینه بر و ساده است ؟
چون تمام اطلاعاتی که در مورد سئو یاد گرفته اند در این سه مرحله خلاصه می شود :
1.سر هم کردن مقاله و چپاندن کلمات کلیدی در ان ها و گرفتن امتیاز سبز از یوئست
2.خریدن ریپورتاژ به قیمت های عجیب غریب از سایت های عجیب غریب تر و انتشار مقالات
3.سخنرانی و استوری و پست گذاشتن در مورد اصول سئو
این سه مرحله اصلا نیازی به متخصص سئو ندارد !
هرکسی با حداقل سواد نوشتاری با صرف چند ساعت به راحتی می تواند این کار ها را بکند.
سئو کلاه سفید در دیدگاه بسیاری از افراد در همین سه مرحله خلاصه می شود و نه تنها بازدهی چندانی نسبت به هزینه ندارد بلکه اصلا نیاز به متخصص ندارد !
در آن طرف ماجرا سئو کلاه سیاه را هم در سه مرحله مشابه تعریف می کنند :
1.کپی پیست کردن محتوا و چپاندن کلمات کلیدی در مقالات
2.خریدن بک لینک های فله ای به قیمت پایین
3.برداشتن کلاه کارفرما و فرار
همان قدری که از سئو کلاه سفید این افراد اطلاعاتی ندارند از سئو کلاه سیاه هم اطلاعات چندانی ندارند !
جمع بندی
هر دو برداشت از روش های سئو اگر چیزی شبیه به این باشد کاملا غلط و پیش پا افتاده است.
در اصل کلاه سیاه و سفید به این اشاره دارد که هردوی این روش ها به نتایج مورد نظر خود می توانند برسند ولی یکی طبق روش های مشخص شده و در چارچوب آن ها فعالیت می کند و دیگری خودش را پایبند به این اصول و قواعد نمی داند !
ولی آیا این به این معنی است که کلاه سیاه بد است ؟ یا کلاه سفید خوب است ؟ خیر !
این به این معنی است که اگر نمیدانید که چه کار دارید میکنید همان راه ساده اول را انتخاب کنید , طبق اصول پیش بروید و در نهایت هم به نتیجه میرسید ! همه چی روشن و واضح است , شما اگر 1 را انجام بدهید 2 را نتیجه می گیرید
و اگر راه دوم و کلاه سیاه را پیش می گیرید نه تنها باید گوگل و امثالهم را حسابی دقیق بشناسید بلکه بتوانید رفتار های آنها را پیش بینی کنید و بتوانید با پیچیدگی ها و به روز رسانی های مداوم آن ها به خوبی منعطف شوید.
اگر بخواهید واقعا از دو روش نتیجه بگیرید برای سئو کلاه سفید هزینه الکی نکنید , چند پاور پوینت از اصول نگارش درست کنید , به چند نفر که فقط در حد آشنایی با محیط وردپرس اطلاعات دارند نشان بدهید و مطمئن باشید نتیجه را بالاخره می گیرید ! حالا کی ؟ خدا داند !
اگر هم می خواهید در زمان های مشخص بر روی کلمات کلیدی مشخص و مکان های مشخص و افراد مشخص برنامه ریزی کنید و بتوانید برنامه های خود را با سرعت و دقت پیاده کنید حسابی وقت بگذارید و یک متخصص سئو حرفه ای پیدا کنید که خودش را بند رنگ کلاه نکرده است !