چرا سئو مهم است ؟

هرکسی که به تازگی در فضای مجازی به هر نحوی به دنبال مخاطب برای محتوای خود بوده است در مسیر خود سه حرف S E O  یا Search Engine optimization یا به فارسی سئو را حداقل چندباری شنیده است.

دراین مقاله قصد داریم شما را با مفاهیم اصلی سئو و دلیل اهمیت آن آشنا کنیم.

پس از مطالعه این مقاله شما با معنای واقعی سئو , ارزش آن و تاثیر آن بر کسب و کار و زندگی خود آشنا می شوید.

دنیا هوشمند شده است

از زمان کودکی خود حتما با داستان ها و فیلم های علمی تخیلی زیادی مواجه شده اید.

دنیایی بر پایه تکنولوژی که هر از گاهی تکنولوژی و هوش مصنوعی از کنترل به در می شود و میتواند دردسر های اساسی ایجاد کند که چند قهرمان نقاط ضعف و قوت این تکنولوژی های افسارگسیخته را می شناسند و به یاری بشریت می روند.

دنیای سال 2020 چیزی خیلی متفاوت از ان دنیا های تخیلی داستان ها نیست.

از گوشی ها و ماشین هوشمند گرفته تا یخچال و فضاپیما هوشمد و بر پایه هوش مصنوعی شده اند تا زندگی ما را راحت تر کنند.

تنها تفاوتی که وجود دارد این است که به این زودی ها به نظر نمیرسد این تکنولوژی ها بر علیه بشریت و خواسته هایش قیام کنند یا بخواهند رفتار های انسانی را درست کنند .

برعکس بیشتر تلاش میکنند عین ما فکر کنند و عین ما رفتار کنند و مارا بهتر و راحت تر بفهمند.

یک نمونه مهم آن موتور های جستجو هستند .

در هر ثانیه در هر جای دنیا به هر زبانی با هر سنی با هر سطح سوادی  میلیون ها نفر در حال جستجو درباره مطلبی هستند .

دامنه این جستجو ها به قدری زیاد است که شما اگر فقط به جستجو های گذشته خود نگاه کنید اکثر آن ها را احتمالا به خاطر نخواهید آورد.

حال مشکل اصلی اینجاست که این موتور های جستجو مانند گوگل و امثالهم چطور باید حرف و زبان شما را بفهمند , آن را پردازش کنند و سپس پاسخی مرتبط را به شما ارائه دهند.

در اینجاست که هوش مصنوعی خود را نشان می دهد .

هوش مصنوعی عین یک نوزاد است

شاید برای شما سوال باشد که این هوش مصنوعی اصلا چیست ؟

بگذارید از گوگل برایتان مثال بزنیم.

تصور کنید شما نوزادی دارید . از او میخواهید به شما بخندد ,در چندین تلاش اول کوکتان شما را بهت زده نگاه میکند .

حتی ممکن است گریه کند یا شاید هر کار دیگه ای , اینقدر تلاش می کنید تا یک بار به شما بخندد .

وقتی که می خندد شما نیز شوق میکنید و اورا تشویق می کنید و او نیز میفهمد که کار درست را انجام داده و خوشحال می شود.

گوگل نیز به همین صورت است.

شما وقتی در گوگل جستجو می کنید گوگل به شما چیز های مختلفی نشان می دهد.

شما آن ها را نگاه می کنید و  تیتر هایی که به نظرتان مرتبط هستند را انتخاب می کنید.

اگر جواب خود را نیافتید و باز برگشتید جستجوی مرتبط انجام دادید گوگل می فهمد که اشتباه کرده است. به شما چیزی که میخواسته اید را نداده است.

اینقدر این روند را تکرار میکنید تا به نتیجه مورد علاقه خودتان برسید.

در این لحظه است که گوگل می بیند که دیگر جستجویی در این بار نکرده اید و احتمالا به نتیجه خود رسیده اید . حال اگر این داستان توسط افراد مختلفی تکرار شود گوگل میفهمد که کدام یکی از نتایج بهترین بوده است برای شما و همان نتیجه را در رتبه بهتری نمایش می دهد.

این یکی از هزاران تکنینک هوشمند گوگل است که برای پیدا کردن نتایج مربوط برای شما به کار می گیرد.

گوگل چطور می فهمد ؟

خوب گوگل اصلا از کجا می فهمد که چه نتایجی را به ما نشان دهد که حال ما اصلا بخواهیم یا نخواهیم آن ها را انتخاب کنیم ؟

جواب چندان ساده نیست !

ولی اگر بخواهیم ساده تصور کنیم , همان کودک را در نظر بگیرید که حال خواندن و نوشتن نیز یادگرفته است.

نه به صورت انسانی ولی به سبک و سیاق خودش , تمام زبان ها و گویش ها را تمرین کرده و حالا بعضی را خیلی عالی و بعضی ها را نه چندان عالی تمرین کرده است و حالا می تواند بفهمد مثلا ما در اینجا داریم در مورد او حرف میزنیم.

چون گوگل میخواهد به ما خدمت کند و از طرفی خودش هم این وسط سودی ببرد سعی می کند که عین ما رفتار کند  , رفتار های ما را یاد بگیرد عین ما بخواند و عین ما در صفحات وب بگردد.

سعی میکند ولی هنوز کاملا  شبیه ما نیست.

از طرفی مسیر زیادی در این راه را طی کرده و تا حد زیادی فهمیده است که ما انسان چه چیز را دوست داریم چه چیز را نداریم.

مثلا ما صفحات شلوغ پلوغ پر از پاپ آپ که اصلا نمیتوانیم مطلب خود را پیدا کنیم دوست نداریم.

یا اگر سایتی بیشتر از زمانی طول بکشد تا بارگذاری شود اعصابمان خورد می شود و صفحه را می بندیم, به هر حال دیگر حوصله زمان دایل آپ را نداریم.

باز از طرفی شاید فارسی ما را با پیچیدگی های خاص خودش را درست حسابی نفهمد و لازم باشد بعضی چیز ها را اصطلاحا به او خرفهم کنیم.

در اینجاست که سئو سایت به کمکتان می آید !

به طور خلاصه خدمات سئو یعنی در کنار ارائه تجربه راحت و کاربردی به مخاطب به گوگل هم خرفهم کنیم که اصلا مخاطبان ما چه کسانی هستند !

چرا گوگل برای ما مهم است ؟

اگر قصد راه اندازی کسب و کاری را داشته اید احتمالا جملاتی عین “عصر , عصر تبلیغات است” یا “دو درصد خرج ایده بکن 98% خرج تبلیغات ” و چیز های مشابه را زیاد شنیده اید.

زیاد بی راه هم نیست !

 در دنیای امروز با گسترش تکنولوژی و اینترنت و بستر های لازم رقابت در تمامی زمینه ها هر سال شدید تر از پارسال می شود.

در این رقابت شدید و آرزو ها و آینده نگری های مشترک افراد جذب مخاطب نقش بسیار بسیار پرنگ تری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

این موضوع مستقیما باعث شده تبلیغات نیز تبدیل به بازاری پر سود و رقابت شود و به طور خلاصه اگر قصد راه اندازی کسب و کاری دارید در همه زمینه هایی که می دانید و نمی دانید باید مسابقه بدهید.

هرچند این بازار رقابتی و تنگاتنگ متنقدان و مشوقان خاص خودش را دارد چیزی که مشخص است این است که باید یا بسازیم یا حذف شویم.

حال در این بازار پر تنش و فشار بهترین تکنیک های تبلیغاتی را باید بشناسیم و بر اساس بودجه و خدمات خود تصمیمات درست و دقیقی بگیریم.

شاید شما دارای سرمایه هنگفتی باشید که ان 98 درصد سرمایه شما بتواند به راحتی خیلی از رقبا را در تبلیغات از پای به در کند.

شاید هم کسب و کار خانگی راه انداخته اید و با دوستان و آشنایان خود سعی در گسترش مخاطبان خود دارید.

شاید هم اصلا در یک شرایط عجیب و غریب و پیچیده گیر کرده اید که خودتان هم نمیفهمید در سود هستید یا در ضرر.

ولی چیزی که همه در هر شرایطی  از نظر خود دور نمیکنند مخاطب رایگان است !

آن هم نه هر مخاطب رایگانی , مخطابی که دقیقا به دنبال شما می گردد و دقیقا محصول یا خدمات شما را می خواهد و دقیقا به شما مراجعه می کند.

آن هم از هر کجای دنیا !

این ویژگی گوگل است.

شما اگر بتوانید به گوگل بفهمانید که چه می کنید و دنبال چه کسانی هستید گوگل آن ها را به سمت شما میفرستد.

فقط باید صبر و حوصله و اطلاعات داشته باشید.

باید اول از همه خودتان و کسب و کارتان را بشناسید.

رقبا را بشناسید.

و مهمتر از همه گوگل را بشناسید !

و این جاست که سئو خوب به کمک شما می آید !

چرا عوض سرمایه گذاری در سئو تبلیغات خود گوگل را نخرم ؟

بخرید ! ولی دلار گران است !

در زمان نگارش این مقاله اگر شما قصد تبلیغات در گوگل را دارید  در کلمه کلیدی با حدود رقابتی متوسط هر کلیک برای شما حدود 7 هزار تومان آب می خورد.

تازه باید توجه داشته باشید که نرخ تبدیل کلیک به خرید یا هرکار دیگه ای که هم انجام می دهید مهم است !

که آن هم هر چقدر به خود مغرور و معتمد هم باشید چیزی بیشتر از 10 درصد نخواهد بود.

به عبارتی  برای هر خدمات یا محصولی که شما ارایه می دهید باید حداقل در بهترین حالت رویایی 70 هزار تومان به ازای هر خرید خرج تبلیغات در گوگل کنید تا به نتیجه برسید.

از طرفی دیگر اگر در زمینه پر رقابتی کار میکنید خیلی احتمالا شوکه می شوید که گوگل هزار دلار هزار دلار چه راحت برای شما خرج می کند.

همچنین باز هم منطقی نیست که در کنار تبلیغات گوگل بر روی جایگاه طلایی اول گوگل نباشید تا شانس کلیک خوردن خود را برای دورانی طولانی چندین برابر کنید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا